In heel Nederland proberen scholen om te gaan met de gevolgen van passend onderwijs. In de Rotterdamse wijk Ommoord loopt van elke reguliere basisschool uit deze wijk één leerkracht stage bij school voor speciaal onderwijs De Piloot. Landelijke onderzoekers tippen deze aanpak nu als een van de vier succesvolle manieren. Dit meldt Algemeen Dagblad.
Sinds de invoering van passend onderwijs in augustus 2014 moeten scholen proberen zoveel mogelijk zorgleerlingen passend onderwijs te bieden. Docenten ervaren echter een hogere werkdruk door de vollere klassen en meer leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Veel scholen zoeken hierbij naar een passende oplossing.
In Rotterdam loopt nu het project Passend Ommoord. Negen leerkrachten van reguliere basisscholen in de wijk kregen drie maanden lang twee dagen per week les op De Piloot over mogelijke stoornissen en problemen bij zorgleerlingen. Daarnaast konden ze meekijken in de klas met de docenten en konden ze zelf ervaren hoe het beste om te gaan met zorgleerlingen en hun verschillende gedrag. Hun ervaringen daar kunnen ze weer gebruiken en delen op de eigen school. Het uiteindelijke doel van Passend Ommoord is dat minder kinderen uit deze wijk worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs en dat scholen elkaar kunnen ondersteunen.
Er lopen nog veel meer projecten om passend onderwijs te bevorderen, in Rotterdam alleen al zo’n veertig. Landelijke onderzoekers tippen deze aanpak als een van de vier succesvolle manieren. De aanpak kan ook rekenen op interesse van andere gemeentes.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids