Amsterdamse leraren kritisch op politieke reacties op recent geweld

Leraren op Amsterdamse scholen hebben in toenemende mate te maken gehad onrust in de klas. Dit komt voort uit het recente geweld in Amsterdam, dat begon na een voetbalwedstrijd. De docenten proberen alles in goede banen te leiden, maar vinden vooral dat politici de schuldigen zijn. Zij hebben iedereen ‘op één hoop gegooid’. Dit meldt NOS.

Docenten vinden het kwalijk hoe de politiek op het geweld heeft gereageerd. Ze zien dat dit heeft geleid tot ondermijning van de verbinding tussen kinderen. Ook is er meer angst dan voorheen. Scholen in Amsterdam zijn zeer divers. Dus spanning in de samenleving, levert ook spanning in de klas op. Volgens rector Wim van Boxtel van het Cartesius Lyceum is verbinden de belangrijkste taak voor docenten, maar moeten ze nu de onmogelijke strijd aangaan tegen continu haatzaaien. “Dan zul je, zoals we nu zien, angst oogsten.”

Context bieden

Leerlingen met een migratieachtergrond voelen zich verward en ongerust, stellen de leraren. Sommigen zijn verdrietig door de reacties van politici die stellen dat Nederland een integratieprobleem heeft. Maar ook zijn leerlingen soms boos en doen ze ongefundeerde uitspraken over Joden. Docent Bert Korff zegt dat het dan aan zijn beroepsgroep is om context te bieden en ze te laten zien dat hun woede niet is gericht op Joodse mensen, maar op de politici in Israël. “Leerlingen begrijpen dat verschil vervolgens ook goed. Ik vind het knap waardeloos dat politici het hele verhaal vervolgens weer door elkaar mixen.”

Burgerschapsonderwijs

Wethouder Marjolein Moorman van Onderwijs is de afgelopen tijd langs diverse scholen gegaan om met leerlingen te praten. Ook zij zag veel boosheid en verdriet over hoe politici mensen met een islamitische achtergrond wegzetten. Tegelijkertijd zag ze ook dat docenten tijd en ruimte nemen voor het voeren van het gesprek hierover. In Amsterdam is er veel aandacht voor burgerschapsonderwijs, mede in de vorm van Holocaust-educatie.

Door: Nationale Onderwijsgids / Johanne Levinsky