Normal_les_klas_leerlingen_juffrouw_docent

Leerlingen uit Rotterdam Zuid, scoren in het onderwijs relatief slechter dan het landelijke gemiddelde. Dat blijkt uit de nulmeting 'Basismonitor Onderwijs Nationaal Programma Rotterdam Zuid' die in opdracht van de onderwijspartners in het NPRZ is gemaakt. Verder blijkt dat jongeren uit Rotterdam Zuid met een mbo-diploma techniek op niveau 3 en 4 doen het op de arbeidsmarkt beter dan in de vier grootste gemeenten (G4) als geheel. Dat meldt gemeente Rotterdam.

De monitor is een belangrijk instrument voor het twintigjarig programma. Het biedt de onderwijspartners in het NPRZ de mogelijkheid om loopbanen van leerlingen tot en met de arbeidsmarkt geanonimiseerd te volgen, de effecten van de acties en interventies van het NPRZ te meten en langjarige trends te signaleren.

De monitor bevestigt het gegeven dat er op Zuid nog sprake is van onnodige achterstanden op het gebied van onderwijs. Opvallend is dat leerlingen van Rotterdam Zuid en de focuswijken, een relatief lager schooladvies halen in het basisonderwijs. Eenmaal in het voortgezet onderwijs stromen ze ook relatief vaker af naar een lager niveau dan leerlingen elders. In het mbo is het aantal deelnemers dat een opleiding doet op het hoogste niveau (niveau 4) kleiner dan gemiddeld. In vergelijking met andere studenten in de G4 en Nederland, zijn er meer studenten van Zuid na het behalen van een mbo diploma, het jaar erop werkloos.

De rapportage geeft zicht op de ontwikkeling van de onderwijsprestaties van de jeugd van Zuid, maar ook op de jeugd in de rest van Rotterdam, de vier grote steden en in Nederland. De onderzoekers hebben hiervoor gebruik gemaakt van beschikbare data van het CBS. Startpunt van het huidige onderzoek zijn de gegevens over het schooladvies aan het eind van groep 8. De bedoeling is om op termijn ook de voorschool mee te nemen.

Zo willen de NPRZ onderwijspartners de komende jaren, verklarende factoren voor de gevonden patronen onderzoeken en de schoolloopbaan van groepen leerlingen volgen. Door deze aanvullende analyses uit te voeren, krijgt het NPRZ meer zicht op de mogelijke oorzaken van de relatief achterblijvende onderwijsresultaten op Zuid. 

© Nationale Onderwijsgids